Actualitate

Inca un efect pozitiv al BREXIT pentru Romania. Gigantii auto care isi vor muta operatiunile la noi

inca-un-efect-pozitiv-al-brexit-pentru-romania-gigantii-auto-care-isi-vor-muta-operatiunile-la-noi

Iminenta iesire a Marii Britanii din UE ar putea sa se dovedeasca neasteptat de benefica pentru tara noastra si statele vecine.

   

In urma votului privind iesirea Marii Britanii din UE (Brexit), producatorii auto au relocat pozitiile de conducere de la Londra in Europa de Est, in special in Romania, Ungaria si Bulgaria, a anuntat compania de recrutare DHR International, transmite site-ul economic cityam.com.

Stirea vine dupa ce Ministerul Afacerilor Externe din Japonia a adresat un memoriu autoritatilor britanice in care si-a exprimat ingrijorarea privind impactul Brexitului asupra producatorilor auto, care ar putea fi obligati sa plateasca taxe si in Uniunea Europeana si in Marea Britanie.

Renault, Daimler, Audi si Jaguar sunt printre companiile care si-au anuntat noi operatiuni in Europa de Est sau deja si-au infiintat fabrici aici.

Pentru unele companii auto, Marea Britanie nu mai este atractiva ca baza pe termen lung pentru operatiunile lor europene de nivel inalt, daca pot gasi conditii adecvate in alta parte, a apreciat Frank Smeekes, partener in cadrul DHR. Acesta a subliniat ca desi nu va fi o transformare peste noapte, aceasta tendinta ar putea creste in urmatorii doi ani in randul producatorilor si a furnizorilor auto, deoarece ei cauta sa maximizeze capitalul intelectual si sa-si consolideze operatiunile reducand numarul locatiilor si tinand sub control costurile.

Desi salariile directorilor vor ramane cu 40% mai scazute, ei ar putea fi tentati sa se mute in afara Marii Britanii, in conditiile in care nivelul chiriilor in Bulgaria sunt cu 86% mai scazute decat in Londra. Companiile auto vor trebui sa investeasca timp si resurse in relocare, atragand si pastrand candidatii adecvati. Daca actualii directori ai producatorilor auto nu sunt dispusi sa se mute in afara Regatului Unit, concurenta pentru talentele locale sau catre cele mai mobile se va intensifica, a afirmat Frank Smeekes.

Cel mai mare producator auto din SUA, General Motors, a estimat recent ca ar putea fi nevoit sa scada costurile in Europa pentru a contracara pierderile potentiale de pana la 400 milioane de dolari create de decizia Marii Britanii de a iesi din Uniunea Europeana, decizie care a dus la deprecierea lirei in raport cu moneda euro, ceea ce a facut mai scumpe componentele importate in Marea Britanie din Europa.

Analistii de la LMC Automotive estimeaza ca General Motors este cel mai probabil producator auto care va opri productia in Marea Britanie din cauza cresterii costurilor. Modelele Opel Astra si Opel Sports Tourer, care sunt produse la uzina Ellesmere Port din Marea Britanie, folosesc motoare produse la uzine din Europa continentala.

Pe langa uzina de la Ellesmere Port, General Motors mai are o uzina la Luton, Anglia, unde este produs van-ul Vivaro, la Zaragoza (Spania), Ruesselsheim si Eisenach (Germania) si Gliwice (Polonia).

Viitoarele decizii de investitii privind cea mai mare fabrica auto din Marea Britanie vor depinde de conditiile referitoare la taxele vamale, comert si circulatia libera a bunurilor din acordul ce va fi incheiat cu UE in urma Brexitului, afirma recent si directorul general al aliantei Renault-Nissan, Carlos Ghosn.

Ghosn a declarat ca este destul de optimist in privinta faptului ca Marea Britanie va fi un important partener al UE, in ciuda votului pentru iesirea tarii din Uniunea Europeana (Brexit). Nissan inca nu este pregatita sa adopte decizii in privinta planurilor pentru fabrica sa din Sunderland, care are 6.700 de angajati. Investitiile la Sunderland vor depinde de rezultatul discutiilor dintre Marea Britanie si UE privind Brexitul, a adaugat seful aliantei Renault-Nissan.

Ghosn a descris uzina Nissan din Sunderland drept o „fabrica europeana cu sediul in Marea Britanie”, deoarece majoritatea produselor sale este exportata in Europa. Anul trecut, au fost produse aici 500.000 de vehicule, fiind cea mai mare fabrica auto din Marea Britanie, conform Nissan.

Nu exista dubii ca preturile pentru Renault si alte masini produse in Europa si vandute in Marea Britanie vor creste din cauza deprecierii lirei sterline. Totusi, preturile finale vor fi determinate dupa stabilizarea lirei sterline, a apreciat Carlos Ghosn. Acesta se asteapta la un declin al economiei britanice „nu pentru ca ar fi ceva in neregula cu Marea Britanie, ci pentru ca pietele urasc incertitudinea”.

In martie, Nissan a anuntat ca va investi 22 de milioane de lire sterline pentru modificarea celei de-a doua linii de productie de la uzina din Sunderland, pentru a accepta orice vehicul produs pe platforma Renault-Nissan.

Modificarea va permite producerea a inca 40.000 de vehicule Qashqai, cel mai bine vandut model al companiei nipone.

Vanzarile de masini noi in Marea Britanie, a doua mare piata auto din UE, au crescut in primele sapte luni din acest an cu 2,8%, la 1.599.159 unitati. In topul celor mai bine vandute modele se afla Ford Fiesta, Vauxhall Corsa, Ford Focus, Volkswagen Golf si Nissan Qashqai.

Renault si Nissan au un parteneriat din 1999, conform caruia Renault detine 44,3% din actiunile Nissan, in timp ce Nissan controleaza un pachet de 15% din actiunile Renault.

Compania Dacia a fost preluata de Renault in anul 1999. Relansata in 2004 cu modelul Logan, Dacia a devenit un jucator de notorietate pe piata auto europeana.

To Top
error: