Actualitate

Dilemele noii legi RCA: Schimbăm Codul Rutier sau creăm o instituţie pentru suspendarea voluntară a înmatriculărilor auto?

politie_politia_trafic_4578987643_72993900-1

Ministerul de Interne, Ministerul Transporturilor și Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) caută soluții pentru implementarea Ordonanței RCA. Surse din piaţa asigurărilor au explicat că una dintre probleme este legată de felul în care şoferii care vor asigurare obligatorie pe o perioadă determinată îşi pot suspenda voluntar înmatricularea autovehiculului. Soluţiile sunt fie schimbarea Codului Rutier, fie înfiinţarea unei instituţii care să poată opera legal această suspendare.

   

Ordonanța RCA a intrat în vigoare. Potrivit acesteia, polița RCA se va emite doar în baza unui contract de asigurare, re-înnoibil anual. Contractul RCA permite plata poliței pe o lună, două, șase sau oricât timp mașina asigurată se află pe drumurile publice. Fără asigurarea obligatorie, mașina nu mai are drept de circulație și legea spune că înmatricularea autovehiculului pe perioada în care nu este asigurat se suspendă voluntar. Cum sau cine face această suspendare voluntară a înmatriculării nu este prevăzut nicăieri în ordonanţa de urgenţă.

Singura legislație în vigoare, pe această temă, este Codul Rutier, care spune că atunci când un autovehicul este găsit că circulă fără RCA, organul de poliție poate confisca numerele de înmatriculare și talonul mașinii. Dar, în Codul Rutier nu există nici un fel de prevedere legată de suspendarea voluntară. Surse din piața asigurărilor ne-au declarat că Ministerul de Interne nu are de gând să schimbe Codul Rutier doar că să introducă o prevedere nouă pentru ca transportatorii să își poată încheia polițe de asigurare pe o lună.

Dacă varianta modificării Codului Rutier cu această prevedere cade, se impune crearea unei instituții care să se ocupe de suspendarea înmatriculărilor voluntare, sunt de părere speciliştii din piaţa de RCA. Nu ştim care este soluţia pe care ASF împreună cu Ministerul de Interne şi cel al Transporturilor o vor găsi pentru ca RCA pe o lună sau două, cât este folosită o combină agricolă de exemplu, să fie într-adevăr funcţională.

Nereglementarea acestui aspect ar putea genera situaţii neplăcute pe piaţa asigurărilor. Mai exact, poate face ca, prin contractul de asigurare, încheiat în baza legislației noi, un anumit autovehicul să fie asigurat pe o lună, iar când acest termen expiră, posesorul, nefiind obligat să-și suspende voluntar înmatricularea, poate circula în continuare cu mașina, iar în momentul producerii unui accident lucrurile să se complice.

De altfel, probleme similare există și la ora actuală. Gradul mic de cuprindere al asigurării obligatorii în totalul parcului auto național aduce Fondului de Protecție a Victimelor Străzii (FPVS) plata unor despăgubiri de circa 6-7 milioane de euro pentru victime ale străzii vătămate de autovehicule fără asigurare RCA sau care au fugit de la locul accidentului. Situația e similară și cu sistemul Carte Verde din cadrul BAAR care, în șase săptămâni de la producerea unui accident în străinătate de către un vehicul înmatriculat în România, plătește. Fie că are sau nu timp să verifice asigurarea, fie că societatea de asigurare are de gând să plătească sau nu dauna. După aceea, BAAR încearcă să recupereze sumele de la asigurători. În Germania însă, situația se schimbă radical: contul bancar al posesorului autovehicului implicat într-un accident este debitat automat cu contravaloarea daunei.

În afara acestui aspect – cum va funcționa suspendarea voluntară a înmatriculării autovehicului pe perioada în care nu este acoperit de asigurarea RCA – noua legislație ridică mai multe semne de întrebare vizavi de felul în care va fi implementată, în afara tarifului de referință care naște la rândul său alte dispute, internaționale, nu doar interne. Probabil la expirarea termenului de 30 de zile pentru stabilirea tarifului de referință pentru RCA, aceste aspecte vor fi stabilite prin acorduri, protocoale și/sau norme metodologice.

To Top
error: