Interne

Cum incarca E.ON Romania in mod nejustificat facturile: Milioane de euro incasate abuziv de la clienti

Clientii E.ON Romania s-au plans continuu de valoarea inexplicabil de mare a facturilor de regularizare si a faptului ca, de cele mai multe ori, acestea nu sunt conforme cu realitatea. Regularizarea se refera la faptul ca a fost citit indexul contorului, iar consumul este comparat cu cel din factura propriu-zisa, care se face dupa autocitiri sau estimari.

   

In realitate, aceste regularizari sunt plati facute in avans de consumator catre E.ON, dar si o schema prin care majoreaza facturile platite de clienti. Conform contractului incheiat cu furnizorul, clientul E.ON are contract cu autocitire lunara pentru consumul de gaz si beneficiaza de ajutor de caldura lunar acordat de catre autoritatile centrale si cele locale.

Luam un caz concret, cu un consumator de gaz care primeste un ajutor de incalzire standard in valoare de 262 lei. E.ON ii emite clientului o prima factura cu autocitire pentru perioada 16.09.2015-14.10.2015, care are un index vechi de 98 si un index nou de 123, adica un consum de 25 mc. A doua factura, pentru perioada 15.10.2015-14.11.2015, are un index nou de 163, adica un consum de 40 mc. Mai departe, urmatoarea factura vine cu citirea efectuata de E.ON in 15.12.2015, care are un index nou de 369. Practic, clientul este informat de furnizor ca si cum in perioada 15.11.2011-15.12.2011 a efectuat un consum de 206 mc, lucru care este exagerat, tinand cont de faptul ca, in lunile anterioare, consumul a fost de peste 5 ori mai mic. In fapt, acest consum a fost realizat din adunarea facturii normale pentru ultima luna cu cea de regularizare a E.ON-ului pentru toate cele trei luni.

In aceste conditii, consumatorul de gaz ar trebui sa beneficieze de ajutorul de incalzire integral, iar factura sa fie diminuata semnificativ, chiar sa fie de zero lei. Cu toate acestea insa, factura de regularizare este de 111 lei, iar asta se intampla tocmai din cauza faptului ca E.ON a distribuit consumul de 206 mc (inregistrati in perioada 15.11.2015-15.12.2015) pentru celelalte doua luni anterioare in care s-a facut autocitirea. In acest fel, ajutorul de incalzire, care este acordat lunar de autoritati, este scazut din facturile consumatorilor dupa calculul facut de E.ON prin regularizari, lucru care contravine reglementarilor aflate in vigoare.

Practic, furnizorul are obligatia sa evidentieze regularizarea separat de facturarea consumului de gaz. In modul in care s-a procedat insa, ajutorul de incalzire de care ar trebui sa beneficieze consumatorul casnic a fost diminuat cu contravaloarea cantitatii de combustibil redistribuit in cazul celor doua luni cu autocitire, si anume in perioada 16.09.2015-14.11.2015. E.ON a furat prin aceste calcule incrucisate 111 lei numai in cazul unui client, intr-o jumatate de sezon de incalzire, in situatia in care ajutorul de incalzire real de care beneficiaza clientul este de 262 lei.

Clienti tinuti captivi de o firma care detine monopol

Practic, E.ON emite o factura in baza unui consum care nu este real si, cu toate ca se efectueaza aceste autocitiri, consumul nu este distribuit in baza acestora. Conform ordinului 77/2009 Art 7- „Regularizarea va fi evidentiata distinct pe factura, plata/recuperarea sumelor rezultate din regularizare…”.

In mod normal, dupa fiecare autocitire sau estimare a E.ON, ar trebui sa se emita o factura distincta pentru fiecare luna de consum, iar in cazul celei de-a treia luni, factura sa fie emisa separat de regularizare pentru a se putea face o evidentiere concreta. In acest caz, regularizarea facuta de E.ON poate sa coincida sau nu cu autocitirea efectuata pentru a treia luna. Administratorii asociatiilor de proprietari au atras atentia asupra faptului ca in acest fel, consumatorul nu va putea sti niciodata diferenta dintre valoarea facturii si valoarea consumului real, ceea ce este in dauna clientului E.ON.

„Nu este corecta modalitatea de facturare, deoarece se face un calcul estimativ, dar ar trebui sa platesti atata cat citesti pe index. Au fost multe situatii cu locatari care au avut cateva sute de Kw in plus pe facturi si au fost trimisi sa-si rezolve treaba la Targu Mures. Daca locatarul observa faptul ca a fost incarcat la factura bine, daca nu, sa plateasca ceea ce nu a consumat. Ar trebui sa se discute in Guvern si sa se ia o decizie in cadrul ANRE, in care sa se stabileasca citirea si plata lunara a facturilor”, a explicat Magdalena Baharniceanu, administrator al Asociatiei de Proprietari PT 18 Tatarasi.

Furnizorii se bazeaza tocmai pe complexitatea datelor trecute in facturi si pe faptul ca aceste metode de calcul sunt greu de inteles de catre consumatorii casnici, care ajung de cele mai multe ori sa plateasca atat cat scrie in facturi, fara sa puna intrebari suplimentare. In acest fel, clientii E.ON sunt pusi in postura unor consumatori captivi si facturati dupa bunul plac al E.ON, firma cu capital german care se comporta de parca ar avea monopol pe piata, asta desi piata energiei a fost liberalizata in ultimii ani.

„In ultima perioada, locatarii au primit contracte noi de la E.ON, intr-o viteza foarte mare. Contractele sunt pe perioada nedeterminata, incepand cu data de 1.10.2016, iar asta desi piata a devenit libera si se pot lua si alti furnizori. Cei de la E.ON au bifat deja in contract faptul ca este pe perioada nedeterminata, ca si cum au legat clientii pentru totdeauna de ei. Oamenii ma intreaba despre ce este vorba, pentru ca, daca merg la E.ON, trebuie sa stea la coada ore intregi si tot nu li se explica despre ce este vorba”, a mai explicat administratorul Asociatiei PT 18 Tatarasi.

Reglementarile statului, in defavoarea cetateanului

„Citirea indexului contorului de catre personalul E.ON se realizeaza o data la trei luni, interval în care doua luni se factureaza în baza autocitirii contorului. Diferentele de consum înregistrate în cea de-a treia luna de citire vor fi evidentiate în factura trimestriala de citire, fie ca diferenta de plata, fie ca plata în avans, dupa caz”, se arata in ordinul Autoritatii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) in Ordinul nr. 77 din 10 septembrie 2009.

„E.ON a optimizat facturarea serviciilor de furnizare gaze naturale si energie electrica sa aiba costuri foarte mici si de foarte multe ori consumatorii lor au avut de suferit. Vom avea o intalnire cu conducerea E.ON, unde vom aborda si discuta toate aspectele care au creat consumatorilor probleme, inclusiv modul cum se factureaza serviciile E.ON catre populatie aici fiind si foarte multe reclamatii. Speram ca la aceasta intalnire sa putem gasi solutii impreuna, care sa fie agreate si insusite de catre E.ON, pentru a nu mai fi dezacorduri in relatia consumator – furnizor, cum se mai intampla acum”, a declarat Dumitru Bucur, presedintele Asociatia Grupul Asociatiilor de Proprietari Iasi.

To Top