All for Joomla All for Webmasters
Sanatate

Consecințele lipsei de somn și factorii care te împiedică să dormi bine! Acestea duc la…

Putine ore de somn pe noapte sau un somn de proasta calitate pot avea efecte serioase asupra functionarii organismului uman. Somnul prost a fost pana acum legat de catre oamenii de stiinta de afectiuni cardiace, obezitate si functionarea deficitara creierului, insa nu se stie inca cum ne este efectiv afectata sanatatea de orele prea putine de dormit.

Zone precum sistemul imunitar si felul in care corpul raspunde la stres si daune au fost afectate. “In mod clar, somnul este esential in reconstructia corpului si in mentinerea unui statut de functionare; par a avea loc tot felul de probleme, indicandu-ne cum se poate ajunge la o stare de sanatate proasta. Daca nu putem efectiv sa completam si sa inlocuim noi celule, se va ajunge la boli degenerative”.

5 factori care ne impiedica sa dormim bine sau suficient si cum se intampla acest lucru:

1. Un mediu incomod sau galagios
Pe masura ce adormim, tonusul muscular se reduce si membrele incep sa se relaxeze. Ne simtim somnorosi, insa creierul este inca activ, astfel incat orice zgomot sau disconfort ne poate impiedica sa adormim. Cand am inceput sa dormim “usor”, o zona a creierului numita talamus incepe sa blocheze fluxul de informatii provenite de la simturi catre restul creierului. Insa permite zogomotelor sa ajunga, ceea ce ne poate trezi. Dupa circa o jumatate de ora de somn “superficial”, majoritatea dintre noi intram in somnul “profund”. Schimbarile din neurochimia creierului care au loc acum fac in asa fel incat sa fie mai greu sa fim treziti. Insa anumite lucruri vor ajunge catre noi mereu – de exemplu, daca cineva striga pe altcineva cu voce tare. Daca se rateaza orice parte din ciclul de somn se ajunge la o cantitate dar si calitate reduse ale somnului.

2. Un program haotic
Cu totii avem un ceas biologic care ne informeaza cand suntem obositi si ne ajuta sa sincronizam miile de celule din corp la ritmul circadian (ciclu de aproximativ 24 de ore al proceselor biochimice, fiziologice sau comportamentale apartinand entitatilor vii). Principalul factor de sincronizare este lumina. Ochii nostri reactioneaza la lumina si intuneric, chiar daca avem ochii inchisi. Lumina diurna determina creierul sa reduca productia de melatonin, hormonul somnului. Devenim mai alerti si ne trezim. Daca dormim mai putin, fie pentru ca ne culcam tarziu sau ne trezim prea devreme, este foarte probabil sa nu dormim suficient din “somnul profund” sau suficient din stadiul care urmeaza dupa acesta – REM (rapid eye movement – miscarea rapida a ochilor), faza din somn in care se viseaza cel mai mult.

3. Stimulatorii – cafeaua, alcoolul, mancarea
Cafeina este un excitant care poate ramane in organism timp de mai multe ore. Bauturile bogate in cafeina ne impiedica sa adormim repede si pot duce la mai mult ore din somnul superficial, in detrimentul somnului profund. Alcoolul ne face deseori sa sforaim, astfel ca respiram mai greu si ne agita. Desi alcoolul initial ne ajuta sa adormim mai repede, in cantitati mari ne afecteaza somnul. Mult alcool inainte de culcare duce la intrarea direct in somnul profund, ratand astfel prima faza din ciclul somnului. Pe masura ce acloolul se duce din corp, iesim din somnul profund si intram in stadiul REM, din care ne putem trezi mult mai usor. Pe parcursul unei nopti avem de obicei sase sau sapte cicluri de somn REM, ceea ce face sa ne simtim reimprospatati. Insa o noapte de baut inseamna ca vom avea doar unul sau doua cicluri, si de aceea ne trezim simtindu-ne extenuati. Anumite mancaruri grase sau condimentate pot provoca arsuri, care ne impiedica sa adormim usor si provoaca disconfort noaptea. Alimente care contin o chimicala numita tiramina (de exemplu bacon, branza, nuci sau vin rosu) ne pot tine treji noaptea, intrucat provoaca eliberarea noradrenalinei, un stimulent al creierului. Carbohidratii, precum paine sau paste, au efectul opus. Provoaca eliberea hormonului numit serotonina, care ne face somnorosi.

4. Temeperatura neadecvata
Temperatura corpului scade cand adormim. Este controlata de ceasul biologic, care incepe sa dilate vasele sanguine din maini, picioare si fata, pentru a se pierde caldura, pe masura ce simte ca ar trebui sa dormim. Insa daca spatiul unde dormim este prea puternic incalzti, corpul nu poate pierde caldura, astfel ca devenim agitati. Temperatura corpului trebui sa fie doar cu jumatate de grad mai mica decat in timpul zilei. Daca ne este frig, suntem agitati.

5. O minte ocupata
Stresul este inamicul somnului. In pat, mintea se simte libera sa “zburde” si in momentul in care ne simtim anxios pentru ca ne gandim ca nu vom dormi destul devenim si mai stresati. Aflati in aceasta stare, oamenii pierd notiunea timpului. Este posibil sa atipesti si sa te trezesti, insa sa simti ca nu ai dormit deloc. Acest lucru rezulta in somn fragmentat si mai putine ore de somn profund. Expertii in somn recomanda sa ne ridicam din pat si sa intreprindem o activitate care sa ne distraga mintea de la griji – precum un puzzle – inainte de a incerca sa adormim din nou.

Copyright © 2017 StirileRNL.ro

To Top
error: